Algemene informatie over de sloperij
We willen jou een keer iets anders vertellen dan hoe een sloperij te werk gaat. We willen jou dit keer vertellen over de algemene informatie. Hierbij bedoelen we natuurlijk hoeveel ze ongeveer verdienen en hoeveel auto’s er naar de sloperij gaan. Wat er gebeurd als een sloperij niet erkend is bij het RDW en nog meer van deze onderwerpen.
Hoeveel verdien je bij een sloperij
Je hebt natuurlijk twee manieren van werk. Je kan in dienstloon zijn, maar je kan ook zelfstandige zijn. Hierbij verdien je natuurlijk ook twee verschillende dingen. Als je zelfstandige bent moet je zelf de btw betalen en zelf alle andere kosten die binnenkomen. Als je als zelfstandige bent verdien je rond de 30 euro per uur exclusief BTW. Als je in loondienst bent dan verdien je maximaal een salaris van 2200 bruto per maand. Dit is wel als je meer dan tien jaar in de sloperij werkt. Een gemiddeld salaris ligt rond de 1950 bruto per maand. Als je net nieuw bent bij een sloperij dan is de kans groot dat je niet meteen het gemiddelde verdient. Je hebt namelijk nog geen ervaring en je moet dat opbouwen. Het zou ook niet heel eerlijk zijn als iemand die nieuw is en iemand die er al wat langer werkt hetzelfde verdienen. Als je dus net nieuw bent dan krijg je ongeveer 1700 bruto per maand.
Hoeveel sloperijen zijn er
Er zijn nog best redelijk veel sloopbedrijven het zijn er namelijk 2663 dat is echt onwijs veel. En meer dan een op de drie sloopbedrijven zijn bevestigd in Zuid-Holland. Dit is 36 procent van alle sloopbedrijven. Daarna komt Noord-Holland hun hebben wel 510 sloopbedrijven. Dit is dan ook 19 procent. In Noord-Brabant zijn er redelijk veel sloopbedrijven te vinden namelijk 295 sloopbedrijven. Deze provincies samen hebben meer dan de helft aan sloopbedrijven, Wel 66 procent.
Wat doet een sloperij
Een sloperij die zorgt ervoor dat de auto van jouw naam wordt afgeschreven het moment dat de auto bij de sloperij staat. Daarna halen ze jouw auto helemaal uit elkaar. Dus ze slopen hem eigenlijk niet maar ze demonteren de auto. Als ze dat gedaan hebben weten ze welke onderdelen er gebruikt kunnen worden voor de verkoop. En welke er nog naar de recycling kunnen en welke niet. Alles wat overblijft gaat naar een bedrijf die al die overige materialen perst tot een groot blok.