De werking van condensor auto

Een condensor auto kan gezien worden als een lange buis met veel kleine vinnen om het oppervlak te vergroten. De condensor en vinnen zijn gemaakt van metaal dat een goede thermische geleidbaarheid heeft, zodat het snel warmte kan uitwisselen met de omgevingslucht. Het koelmiddel, aangedreven door de compressor, stroomt heet en gasvormig de condensor in. Warmte komt vrij in de lucht en het energieniveau van het koelmiddel daalt, waardoor de fysieke toestand verandert. Het koudemiddel condenseert op de condensorbuizen en wordt weer vloeibaar.  Door het gesloten systeem is de druk echter nog steeds hoog. Het vloeibare koudemiddel gaat nu door de droger om het water te filteren. Vervolgens wordt het uitgezet in de verdamper. De drukval zorgt ervoor dat het vloeibare koelmiddel in een gas verandert en warmte onttrekt aan de lucht bij de verdamper. De verdamper wordt koud en het voertuig kan worden gekoeld.

Conversieproces

airco

De condensor auto voert het conversieproces echter niet alleen uit. De condensor- en radiatorventilator zijn ontworpen om de condensor tijdens warmtewisseling te laten circuleren om het koelmiddel efficiënt en vloeistof om te zetten voor zo goed mogelijke prestaties. Wanneer de condensor begint te verslechteren, vertoont deze de symptomen van een defecte condensor om de bestuurder te waarschuwen voor een mogelijk probleem met het AC-systeem.