Sloperij

Heb jij een heftig ongeluk gehad of heeft iemand schade aan je auto gereden. Dan kan het wel eens zijn dat de auto naar een sloperij moet. Dit is niet iets slecht maar het kan natuurlijk wel jammer zijn als je de auto nog niet zo lang had. De meeste auto’s moeten naar de sloperij omdat ze te oud zijn. Daarmee bedoelen we dat de auto’s hun rij jaren erop hebben zitten. De auto start dan vaak niet meer of hij stopt er ineens mee. Hier kan jij als persoon niks aan doen, maar toch is het heel vervelend. Dit komt omdat ze een auto die heel oud is vaak niet willen repareren. En soms valt de auto ook niet meer te repareren. Dan is het tijd voor de sloperij. In deze blog gaan we je verder uitleggen over wat nog meer redenen zijn om je auto naar de sloop te brengen en wat een sloperij dan vervolgens doet met je auto. 

Total loss

Nog een reden die vaak voorkomt als er auto’s naar de sloop gaan is dat een auto total loss is. Nu denk je vast niet alle auto’s zijn zo onwijs stuk dat ze total loss zijn. Dit hoeft ook niet. Er zijn namelijk twee varianten van total loss. Je hebt economisch total loss en je hebt technisch total loss. Het verschil is dat de ene auto wel stuk is en de andere soms niet of vaak beperkt. Een technisch total loss auto houd in dat je echt niet meer met de auto kan rijden. De auto is zo stuk dat deze ook niet meer gemaakt kan worden. Bij economisch total loss kan de auto in de meeste gevallen nog rijden en de schade is beperkt. De schade wordt dan bekeken door een autoreparatiebedrijf. Die berekenen dan uit hoeveel de schade gaat kosten. Als de schade prijs hoger is dan de dagwaarde van de auto is het zonde om de auto te laten repareren. Je loopt dan namelijk veel verlies en je kan beter de auto naar de sloperij brengen. 

In de sloperij

Wat gebeurd er dan in de sloperij als je eenmaal hebt besloten dat je auto naar de sloperij gaat. Als de auto daar aankomt wordt er bepaald wat de vergoeding van de auto gaat zijn. Daarna gaan de monteurs te werk. Ze halen de auto helemaal uit elkaar en kijken daarna welke onderdelen gerecycled kunnen worden en welke weer verkocht kunnen worden. De rest wat overblijft gaat weg. Daarna is de auto klaar.