Wallbox laadpaal – een muurkastje dat auto-accu’s voedt

Voorbij lijkt de zege van de fossiele brandstof. Benzinestations kunnen het best de overstap maken naar laadstations voor elektrische auto’s. Maar ook daar is wellicht later geen droog brood meer mee te verdienen. Eerst was er namelijk de tendens dat er op parkeerplaatsen en bij snelwegen publieke laadpalen werden neergezet om auto-accu’s te kunnen laden. Die wordt nu gevolgd door een nieuwe mode: iedereen zijn eigen laadpaal op eigen erf. Het is nog niet zover maar er komen steeds meer privé laadstations. Zelf je auto gaan laden is kennelijk voordelig. Bijvoorbeeld met een wallbox laadpaal. Wat heb je daaraan?

• Reductie in stroomkosten voor je auto-accu

• Altijd meteen aan de beurt om te laden

• Slapend je auto-accu vullen (je hoeft nergens meer te wachten)

De wallbox laadpaal is sneller gemonteerd dan een gewone laadpaal

De vrijstaande laadpaal is een van de laadstations maar bijna net zo populair is de wallbox laadpaal. Die ziet er dan niet uit als een paal maar eerder als een soort kastje dat aan de muur is gemonteerd. Laadpaal en wallbox doen precies hetzelfde: de accu van je auto opladen. Installatie van een wallbox is wel wat goedkoper dan een laadpaal bij je oprit. Bij een wallbox is het kabeltraject naar de meterkast namelijk veel korter. En hoef je ook niet te graven om kabels te leggen. In het meest gunstige geval zit achter de muur waar de wallbox komt, precies de meterkast. Dan hoef je enkel door de muur heen om de wallbox aan te kunnen sluiten op het stroomnet.

Krachtstroom, dat laadt veel sneller

Dat stroomnet kan dan 1-fase zijn. Dat is niet ideaal. Voordat de accu lekker vol zit, ben je dan tijden onderweg. Dan moet je auto soms een dag en een nacht aan de kabel voor je er weer mee op pad kunt. En eigenlijk is dan de uitgave voor een wallbox ook overbodig. Want als je toch traag gaat laden, kun je net zo goed de stekker in een van je gewone stopcontacten doen. Wat ideaal is: een connectie van de wallbox laadpaal met krachtstroom. Met 3-fasen stroom heb je je accu veel sneller vol. Al tussen twee en zes uur kun je dan weer honderden kilometers rijden.

Je auto moet krachtstroom wel aankunnen

Heb je nog geen krachtstroom, dan is dat snel aan te vragen bij je netbeheerder. Je betaalt eenmalig aansluitkosten en je abonnement gaat qua prijs iets omhoog maar je hebt dan wel 3-fasen stroom. Dit heeft natuurlijk alleen zin als je elektrische auto ook voorbereid is op de verwerking van krachtstroom. Is dat niet zo, en is je auto nog vrij nieuw, dan heeft krachtstroom weinig zin. 

De leercurve van de wallbox laadpaal

Een wallbox laadpaal is tegenwoordig steeds slimmer aan het worden. Check het assortiment maar eens. Er zijn wallboxen die je stroomverbruik in de gaten houden en vastleggen. Merkt zo’n box ineens een hoge stroompiek, dan verlaagt de wallbox de stroomtoevoer naar de auto-accu. Dit om geen kortsluiting te krijgen. Elk jaar weer krijgt de wallbox nieuwe slimmigheden; de moeite waard om daar eens in te duiken.

Hulp nodig bij een laadpaal installeren? Laat het door een professional doen.